Naturens helbredende kraft

Når vi bevæger os ud i naturen, gør vi vores overbelastede hjerne en tjeneste, viser ny forskning. Læs vores store feature om naturens helbredende kraft og se fantastiske billeder af mennesker fra hele verden, der kobler af i det grønne.

2. februar 2016

I en tid, hvor fedme, depression og nærsynethed er blevet folkesygdomme, som alle kan være forbundet med vores inaktive indendørsliv, undersøger forskere i dag med fornyet interesse, hvordan naturen påvirker vores hjerne og krop.

Den svenske forsker Matilda van den Bosch stresser sine forsøgspersoner med en matematikprøve og en simuleret jobsamtale. Når hun bagefter anbringer dem i en virtuel skov fyldt med fuglesang, vender deres hjertefrekvens hurtigt tilbage til det normale niveau.

Med udgangspunkt i fremskridtene inden for neurovidenskab og psykologi er de begyndt at sætte tal på forhold, som engang blev anset for guddommelige og mystiske.

Deres målinger – af alt fra stress-hormoner over hjertefrekvens og hjernebølger til proteinmarkører – peger på, at der sker noget afgørende, når vi opholder os i grønne omgivelser.

Læs hele artiklen, og bliv klogere på naturens helende kræfter