Hvorfor lugter nogle blomster så fælt?

Nogle blomster fælt for at beskytte sig og afskrække planteædende dyr, men som regel stinker planterne for at tiltrække bestemte insekter til bestøvning.

Blomster dufter som regel ret godt. Men der er nogle blomster man bare ikke skal give som gave.

Nogle af de blomster, der lugter værst, er af slægten Amorphophallus.

Den nye art lugter stærkt af ost, mens den vokser. "Men når den er på sit højdepunkt og pumper fytokemikalier ud, lugter den af afføring og råddent kød," fortæller botaniker Greg Wahlert, som fandt den. Forskere har inddelt nogle af de ca. 170 kendte Amorphophallus-arter ud fra deres lugt: fisk, tis, afføring, råddent kød og stærk ost.

En anden stinkbombe er verdens største blomst, Raflesia, fra Indonesien, der kan blive op til 1 m i diameter. Den kan lugtes på flere hundrede meters afstand og tiltrækker visse fluer til bestøvning. Nogle svampe lugter også ækelt, bl.a. den falloslignende stinksvamp, der vokser i Danmark. Den udsender en vammel lugt, som tiltrækker fluer, der spreder dens sporer.

Video: Penisblomsten springer ud

Se en timelapse af en af den ildelugtende Amorphophallus titanum, som er en af verdens største blomster, springe ud i Botanisk Have i København i 2012.